Missie, visie en ambities

Wie is VOvA?

Wij zijn de groep voortgezet onderwijs scholen in Amsterdam waar iedere leerling altijd een plek vindt, omdat wij een unieke combinatie van scholen en onderwijsconcepten hebben. Door ons flexibele onderwijs ontstaat er voor elke leerling een unieke leerroute op weg naar het diploma. We bieden onderwijs waarin doen, maken, ontdekken, leren en worden centraal staan. Dat doen we niet alleen met onze eigen scholen, maar ook in samenwerking met het vervolgonderwijs en onze partners. Leerlingen nemen de regie, wij helpen hen vooruit!

VOvA is een openbare scholengroep voor voortgezet onderwijs in Amsterdam en heeft het volledige (voortgezet) onderwijsaanbod in huis: van praktijkonderwijs tot en met voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Onze scholen hebben ieder een eigen karakter, doelgroep en onderwijsconcept. De maatschappelijke opgave waar onze scholen voor staan is gelijk aan elkaar. Samen gaan we deze opgave en uitdaging aan. Dat doen we door een gezamenlijk kompas te volgen: de strategische koers 2023 – 2026.

Strategische Koers 2023 – 2026: doen, maken, ontdekken, leren en worden

Lees onze Strategische Koers 2023-2026: doen, maken, ontdekken, leren en worden

Onze missie
Wat willen we bereiken? ‘Zelfbewuste, veerkrachtige en wendbare burgers’

Jongeren opleiden en stimuleren om zelfbewust, veerkrachtig en wendbaar een duurzame toekomst tegemoet te gaan in vervolgonderwijs, werk en maatschappij.

Onze visie
Hoe ziet onze toekomst eruit? ‘Doen, maken, ontdekken, leren en worden.’

We bieden leerlingen goed onderwijs waarin ontdekken centraal staat. Onderwijs dat gericht is op maatwerk in de scholen, tussen de scholen en met onze partners. Daardoor kunnen leerlingen hun eigen leerroute vormgeven. Onze leerlingen worden in staat gesteld om te doen, maken, ontdekken, leren én worden. We bieden leerlingen de optimale omstandigheden om continu het beste uit zichzelf naar boven te halen.

Onze kernwaarden
Wij zijn:
  • Nieuwsgierig, we hebben lef en durven naast te dromen ook te doen. Onze nieuwsgierigheid maakt dat we dagelijks ontdekken.
  • Zelfbewust, we weten wat we kunnen en zijn ons bewust van onze invloed op leerlingen en collega’s. We tonen eigenaarschap en blijven ons ontwikkelen.
  • Positief, we creëren met elkaar een fijne leer- en werkomgeving waarin we kansen zien. Dat stralen we uit en daar handelen we naar.
  • Sociaal, iedereen doet mee. We zijn makkelijk in omgang en iedereen voelt zich gezien.
  • Omgevingsbewust, we kijken om ons heen en houden de context van de maatschappij in het oog, de toekomst is ons uitgangspunt.