Menu

terug naar dashboardterug naar vorige paginaNieuws

 61/135 

Eerstejaars leerling Hyperion Lyceum behaalt Amerikaans universitair certificaat

Nizar el Azouzi, 12 jaar en eerstejaars leerling van het Hyperion Lyceum, heeft met succes een MOOC afgerond aan Wellesley College te Massachusetts in de Verenigde Staten van Amerika. Nizar heeft in een paar maanden een cursus online gevolgd op universitair niveau en van deze gerenommeerde onderwijsinstelling na afloop een certificaat mogen ontvangen.

Online universitair college
Vorig jaar heeft het Wellesley College voor het eerst vier MOOC’s aangeboden online. MOOC staat voor ‘massive open online courses’. Nizar (12) uit de eerste klas heeft iedere week online de colleges gevolgd van een van deze vier MOOC’s en alle toetsen gemaakt. Dit gedurende twee maanden tijd en buiten zijn eigen schoolwerk van het Hyperion Lyceum om. Hulp bij de Engelse taal kreeg hij van schoolgenoten uit de derde klas, tevens hoogste klas, want het Hyperion Lyceum heeft nog maar drie leerjaren. Nizar heeft gekozen voor de cursus over Alexander de Grote, gedoceerd door een professor in de Klassieke Oudheid en geschiedenis. Wat Nizar bereikt heeft, is een bijzondere prestatie vindt zijn docent Jasper Rijpma. “Niet alleen omdat hij nog pas in de brugklas zit, maar vooral ook omdat hij de colleges afgerond heeft. Veel mensen beginnen aan een MOOC, weinigen maken hem ook echt af. Laat staan 12-jarigen”. Voor een indruk van de cursus die Nizar maakte, zie: https://www.edx.org/course/wellesleyx/wellesleyx-hist229x-was-alexander-great-850.

Flipping the Classroom
Leerlingen stimuleren om zichzelf uit te dagen is een belangrijk uitgangspunt bij het Hyperion Lyceum. Daar maakt ook de onderwijsmethode ‘Flipping the Classroom’ deel van uit, die diverse docenten van het Hyperion Lyceum toepassen. ‘Flipping the Classroom’ is een vorm van onderwijs waarbij je klassikale kennisoverdracht vervangt door video’s en eventuele anderen van online instructie. Leerlingen kunnen de kennis hierdoor buiten de schoolmuren en de reguliere lessen tot zich nemen. Er is zo meer klassikale tijd beschikbaar voor het beantwoorden van vragen, individuele aandacht, verdieping en activerende didactiek. ‘Flipping the Classroom’ kan bijdragen aan gedifferentieerd onderwijs en maakt het voor leerlingen mogelijk om instructie te krijgen op hun eigen tempo (bron: Kennisnet).

Jezelf uitdagen
Hyperion Lyceum is een school voor vwo, met een atheneum+ en een gymnasiumopleiding. In beide richtingen ligt de nadruk op het ontwikkelen van academisch denkniveau. Kritisch en rationeel leren denken met oog voor mens en maatschappij staat daarbij centraal. De school gaat er vanuit dat de leerlingen leergierig en getalenteerd zijn. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen begrijpen dat de normen en waarden van een mens samenhangen met zijn sociale context en de tijd waarin hij leeft. Het onderwijs op het Hyperion Lyceum geeft de leerlingen de intellectuele bagage mee om een kritisch burger te worden met een grote maatschappelijke betrokkenheid. Het Hyperion Lyceum is drie jaar geleden opgericht vanwege het tekort aan vwo-aanbod in Amsterdam. Voor meer informatie zie ook www.hyperionlyceum.nl. Hyperion Lyceum maakt deel uit van scholengroep Voortgezet Onderwijs van Amsterdam (VOvA).